Stanisław MICHALKIEWICZ

Strona autorska felietony artykuły komentarze

www.michalkiewicz.pl

Stanisław Michalkiewicz

Drodzy Czytelnicy!

Ideą strony jest bezpłatny dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów. Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat.

Jeśli chcieliby Państwo dobrowolnie wesprzeć wolne słowo i pomóc w rozwoju strony – proszę o wpłaty na podane poniżej konta bankowe.

Dziekuję za Wasze życzliwe wsparcie!

Stanisław Michalkiewicz

Dokładne dane kont »

Serdecznie dziękuję wszystkim wspierającym!

Informacje o nowych wpłatach podajemy 2 lub 3 razy w miesiącu.

Jeśli dokonali Państwo wpłaty, a nie ma jej na liście, prosimy o e-mail »


30 listopada
MP, Warszawa,5 zł
RPC, Szczecin,20 zł
RR, Ropczyce,10 zł
SB, Niemcy,10 EUR

29 listopada
MJD, Kraków,20 zł
SJ, Gdańsk,105 zł

28 listopada
AMD, Białystok,25 zł
DG, Chechło,10 zł
ŁLH, Kraków,30 zł
PD, Gryfino,100 zł

27 listopada
AEK, Józefów,50 zł
TŻ, Dobieszowice,30 zł

26 listopada
JŁ, Dzierżoniów,100 zł

25 listopada
EK, Włocławek,10 zł
MG, Szczecin,10 zł

24 listopada
TW, Poznań,200 zł

23 listopada
MM, Rzeszów,100 zł
MS, Warszawa,20 zł

22 listopada
AK, Grajewo,100 zł

21 listopada
AK, Warszawa,250 zł
RA, Moderówka,4.32 EUR
SM, Czechowice-Dziedzice,10 zł
TT, Poznań,9.99 zł

20 listopada
HK, Poznań,50 zł

19 listopada
ŁR, Pruszków,20 zł

18 listopada
DCŁ, Gdynia,50 zł
JMJ, Łask,3 zł
WKC, Wrocław,5 zł

17 listopada
DJ, Warszawa,10 zł
JK, Kraków,50 zł
MSS, Łódź,20 zł

16 listopada
AJG, Lublin,5 zł
JS, Opole,10 zł
MN, Terespol,15 zł
PG, Gdańsk,5 zł
PZ, Piotrków Trybunalski,50 zł

15 listopada
AZB-K, Katowice,5 zł
RL, Legionowo,5 zł
WR, Kraśnik,10 zł

14 listopada
AB, Gdańsk,8 zł
HK, Stare Budkowice,15 zł
JS, Kraków,11.11 zł
JŻ, Nowy Kawęczyn,5 zł
LMD, Chełmno,20 zł
MK, Wrocław,2 zł
MP, Warszawa,150 zł
RN-W, Poznań,100 zł

12 listopada
GŚ, Warszawa,20 zł
JM, Warszawa,15 zł

11 listopada
RZ, Szczecin,25 zł
TW, brak adr.,200 zł

10 listopada
AS, Szumowo,40 zł
AS i SS, Zawiercie,20 zł
DPM, Tallin,150 zł
JC, Augustów,10 zł
KSS, Grodzisk Mazowiecki,5 zł
MW, Legnica,20 zł
OT, Pruszków,50 zł
WK, Pierzchno,10 zł

9 listopada
AAL, Kraków,100 zł

Więcej o wpłatach »

Statystyki odwiedzin

W tym miesiącu średnio
2 884 wizyt dziennie
grudzień5 768wizyt
listopad154 259wizyt
październik157 511wizyt
wrzesień159 350wizyt
sierpień156 429wizyt
lipiec151 237wizyt
czerwiec151 207wizyt
maj167 296wizyt
kwiecień175 215wizyt
marzec216 307wizyt
luty169 261wizyt
styczeń176 096wizyt

Więcej statystyk »

61 563 498 wizyt
od 6 czerwca 2006r.

Ogłoszenia

Więcej informacji »

Książki S. Michalkiewicza

Ścieżką obok drogi (część 2)

Ścieżką obok drogi (część 2)

Wszystkie książki »

Kupa gówna

Felieton    tygodnik „Nasza Polska”    13 listopada 2013

W powieści pod tytułem „08/15” czytamy między innymi wypowiedź pewnego niemieckiego oficera artylerii na temat marynarki wojennej: „ta marynarka, to kupa gówna!” O ile w stosunku do Kriegsmarine ta opinia była z pewnością krzywdząca, o tyle do Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a zwłaszcza - do tamtejszego Wydziału Rzeźby pasuje chyba bardziej. Wydział Rzeźby warszawskiej ASP to kupa gówna? Ano cóż, drzewo poznaje się po owocach, a jakość szkoły wyższej po jej - jak powiadają Rosjanie - „wypustnikach” to znaczy - absolwentach; czego się tam nauczyli, co w rezultacie potrafią i tak dalej. A właśnie katolicka opinia publiczna została wstrząśnięta filmem, jaki wyświetlany jest w ramach wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej na Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Film przedstawia gołego mężczyznę emablującego rzeźbę Chrystusa Ukrzyżowanego. Okazało się, że jest to praca dyplomowa pana Jacka Markiewicza, zatytułowana „Adoracja” i - jak wyjaśnia Ministerstwo Kultury - „obroniona” na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Wynika z tego, że pan Jacek Markiewicz jest absolwentem Wydziału Rzeźby tej uczelni. To oczywiście bardzo ładnie, bo podnosi statystyki tak zwanej „skolaryzacji” w naszym nieszczęśliwym kraju - ale czy pan Markiewicz aby na pewno potrafi rzeźbić? Z tego co mi wiadomo, dotychczasowe sukcesy pana Markiewicza mają zupełnie inny charakter; już się wybranzlował przed kamerą, już nasrał w Centrum Rzeźby w Orońsku, już rozebrał się do naga, położył obok rzeźby Chrystusa Ukrzyżowanego i sfilmował, jak Go dotyka tu i ówdzie - ale jakoś nie słychać, żeby coś wyrzeźbił. Nie o to chodzi, żeby zaraz na miarę Fidiasza, bo niby od kogo miałby się tego nauczyć - ale chociaż na poziomie rzemieślniczym, kamieniarskim. Z tego co słyszę, pan Markiewicz utrzymuje się z produkcji i sprzedaży jednorazowych opakowań, co z jakąkolwiek rzeźbą nie ma chyba nic wspólnego. Mam nadzieję, że tych opakowań nie robi z ekskrementów, chociaż oczywiście pewności żadnej nie ma.

Ale mniejsza już o pana Markiewicza, który zapewne ma talent, ale mały, więc próbuje zwracać na siebie uwagę jak tam potrafi; tu nasra, tam się wybranzluje i tak dalej. Znacznie ciekawsze jest to, co za cymbał z Wydziału Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych uznał ten film za „pracę dyplomową”, którą pan Markiewicz w dodatku „obronił” - a zatem nie tylko za pracę dyplomową, ale w dodatku - za pracę dyplomową na poziomie - oczywiście na poziomie Wydziału Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Gusta nie podlegają dyskusji, ale jeśli nawet opiekun artystyczny i naukowy pana Markiewicza został oczarowany jego nagim ciałem, to przecież nie mógł nie zauważyć, że pan Markiewicz sam sobie tego ciała nie wyrzeźbił, więc jeśli nawet - powiadam - kształt tego ciała mu się spodobał, to przecież powinien delikatnie zwrócić panu Markiewiczowi uwagę, że jego praca dyplomowa nie jest samodzielna. Niestety najwyraźniej tego nie zrobił, co stwarza pole dla rozmaitych podejrzeń - również niestety i takich, że pan Markiewicz mógł ad captandam benevolentiam swego naukowego opiekuna dać się seksualnie wykorzystać.

Do takich podejrzeń skłaniają mnie późniejsze publiczne masturbacje pana Markiewicza. Skoro raz się udało, to dlaczego nie spróbować drugi raz? On revient toujours a son premier amour - powiadają wymowni Francuzi - ci sami, co to w epoce Ludwika XVI powiadali, że „każdy zna nuty, ale tylko pan Lully potrafi napisać operę”. Obawiam się, że pan Markiewicz opery napisać nie potrafi, a kto wie, czy zna też jakieś nuty. Zatem status „artysty” czerpie wyłącznie z dyplomu, jaki uzyskał w rezultacie uznania wspomnianego filmidła za „pracę dyplomową”. Inaczej mówiąc, jest „artystą” wyłącznie z tytułu administracyjnego uznania. To jest jedna z patologii, nękających nasz nieszczęśliwy kraj, w postaci chmar pozbawionych talentu chałturników, którzy w takich czy innych okolicznościach uzyskali dyplomy artystycznych uczelni, czy artystycznych wydziałów na uniwersytetach, gdzie - jak to mówią - uczy Marcin Marcina - w dodatku głównie pokrywania beztalencia bełkotem. Te uczelnie i te wydziały nauczają roboty na drutach rozmaite panienki płci obojga, a potem to towarzystwo próbuje podpinać się pod jakieś kurki państwowe lub samorządowe i w ten sposób, dojąc Rzeczpospolitą, czyli wyłudzając pieniądze od Bogu ducha winnych podatników, zanieczyszczają przestrzeń publiczną, albo dosłownie własnymi gównami - jak pan Jacek Markiewicz, albo kiczowatym Scheissem. W takim razie w stwierdzeniu, że warszawska ASP, a zwłaszcza - tamtejszy Wydział Rzeźby, to kupa gówna nie ma ani przesady, ani krzywdy - bo jak drzewo poznaje się po owocach, to szkołę - po absolwentach.

Osobną sprawą jest Centrum Sztuki Współczesnej na Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Czyżby nie mieli tam lepszych eksponatów, że zilustrowali ewolucję życia artystycznego w naszym nieszczęśliwym kraju produktem pana Markiewicza, czy też przyświecała im intencja zilustrowania w ten sposób upadku sztuki i degrengolady środowiska artystycznego w Polsce? Obawiam się, że ta pierwsza możliwość jest bardziej prawdopodobna, a co gorsze - że urzędnicy zawiadujący tym całym Centrum mogą naprawdę uważać ten film za artystyczne osiągnięcie - bo podejrzenie, że wstawili to do wystawy za jakieś korzyści uzyskane od pana Markiewicza, byłoby jeszcze smutniejsze. Ale smutniejsze czy nie - wykluczyć tego nie można. Ale jeśli takie instytucje będą utrzymywane z pieniędzy publicznych, to prędzej czy później i raczej prędzej niż później, musi dojść do ich całkowitej degeneracji. Świadczy o tym nie tylko Scheiss tam przedstawiany, ale również zdumiewająco duża liczba posad. Nic dziwnego; jaki pan, taki kram, bo przecież Ministerstwo Kultury też niczemu innemu nie służy, tylko obsadzaniu posad i rozdzielaniu forsy zrabowanej podatnikom między krewnych i znajomych króliczka. To wynika z natury rzeczy, a poza tym - jakże ma być inaczej, skoro pan Zdrojewski pierwotnie szykowany był na ministra obrony, z jakichś tajemniczych powodów razwiedka w ostatniej chwili przesunęła go na kulturę?

Stanisław Michalkiewicz

Stały komentarz Stanisława Michalkiewicza ukazuje się w każdym numerze tygodnika „Nasza Polska”.

Copyright © 2006-2022 Stanisław Michalkiewicz. Wszystkie prawa zastrzeżone. Strona działa od 6 czerwca 2006 r.

Autor: michalkiewicz@michalkiewicz.pl Redaktor strony: webmaster@michalkiewicz.pl Projekt: NetStudio.pro Formularz kontaktowy

Konto złotówkowe: Santander Bank: 24 1090 2590 0000 0001 4495 4522

mBank SA: 75 1140 2017 0000 4002 0542 5287 Dokładne dane kont

Konto walutowe EURO: mBank SA 76 1140 2004 0000 3712 0674 5873

Konto walutowe EURO: Santander Bank 56 1090 1043 0000 0001 4746 6809

Konto dewizowe: Santander Bank: 45 1090 2590 0000 0001 4495 4532 Swift/BIC: BREXPLPWMBK